Saturday, December 18, 2010

Online Novel - Awak....Kenangan Terindah (part 7)

Saya bersiap untuk ke rumah atuk saya....
Masa tu terfikir, nak bawak handphone atau tak....
Erm....tak payah la kot....Mungkin awak takkan mesej saya....
Lagipun hari ni hari bekerja, awak mesti sibuk dengan kerja awak kan....
Suasana meriah di rumah atuk saya....
Pada ketika inilah dapat dilihat semangat tolong-menolong....
Yang masih kuat di kalangan penduduk kampung....
Saya....walaupun sibuk, tapi tak pernah berhenti mengingati awak....
Setiap minit....setiap masa....
Wajah awak....senyuman awak....tawa awak....renungan mata awak....
Semuanya buat saya rasa rindu!
Ah! Nyesal pulak sebab tak bawak handphone tadi....
Kalau tak, dapat juga saya luahkan rasa rindu ni pada awak....
Mungkinkah awak juga sedang merindui saya ketika ini?

Petangnya baru saya balik dari rumah atuk....
Perkara pertama yang saya lakukan sebaik saja sampai di rumah....
....ialah check handphone saya....
Kot lah ada mesej atau call daripada sesiapa....
Kelihatan satu simbol sampul surat di skrin telefon....
Erm....ada mesej masuk....
Hati saya berharap....agar mesej tu datangnya daripada awak....
'Assalamualaikum. Hai! Tengah watpe?....
Saya nak pergi ofis awak ni, tapi awak plak takde:-('....
Senyuman meleret di bibir saya....awak hantar pukul 3 tadi....
Sekarang dah pukul 5 lebih pun...
Saya balas....Maaf lambat reply, baru balik dari rumah atuk....
Betul ke awak gi ofis saya? Ala, ruginya tak dapat tengok awak!
Tapi takpelah....lainkali boleh jumpa awak kan....
Awak balas balik....'A'ah, lainkali boleh jumpa....
Macam mana kenduri tadi?'....
Saya cakap....semuanya OK....
Kita berbual seketika sebelum saya meminta diri untuk stop....penat.

Hari Sabtu....
Saya habiskan masa saya dengan membaca novel yang baru saya beli....
Tajuknya....''JATUH HATI"....
Kisah tentang seorang pelajar lelaki dan seorang perempuan yang selalu bergaduh....
yang kemudiannya saling jatuh hati....
Baru baca separuh....best juga, romantik....
Tapi endingnya tak tau lagi macam mana....
Sesekali kepala saya rasa macam berputar-putar....pening....
Sedang leka membaca....
Saya dengar bunyi mesej masuk....mesti awak!
Betul tekaan saya....
'Assalamualaikum. Hai! Diam jer....dah lupa kat kita ye:-('....
Saya balas....Saya ingat awak. Nape cakap macam tu? Sure rindu kat saya ni kan....
Awak cakap....'A'ah....Miss U la girl. Are U miss me?'....
Saya tergelak...cute le awak ni....
Saya jawab....Of course I miss U 2....
Awak tanya saya....sihat ke tak? Dah makan?....
Saya cakap kat awak....saya sihat....
Saya dah kenyang, banyak makan kat rumah atuk petang tadi....
tapi saya pening kepala la wak....tak tau nape....
Saya mengadu....
Awak balas....'So, takpe ler. Awak jaga diri baik-baik ye....
Kalau pening, makan la ubat. Miss U....Gud nite....mmuahh!!! cayang sikit:-)'....
Serta-merta senyuman saya meleret....
Hilang sekejap rasa pening ni....hehee....
Saya cakap kat awak....
Saya tak nak stop lagi....saya masih nak berbual dengan awak....
Awak tanya saya....'Awak OK ke ni? Nanti bertambah pening, susah pulak'....
Saya yakinkan awak yang saya OK....
Saya tanya awak kat mana? Dah makan ke?....
Awak cakap....'Saya dekat Shah Alam, tengah lepak ngan member-member....
Dah makan dah....Awak watpe tu?'....
Saya jawab....Tengah baca novel. Best citer ni awak....
Kelakar ada, romantik pun iye....
Awak tau, nama watak-watak utama dalam novel ni....
.... lebih kurang sama dengan nama kita....
Awak balas....'Erm....let me guess....
Bila awak baca novel tu, mesti rasa macam awak ngan saya kan:-)!'
Awak buat saya ketawa....macam tau-tau je apa yang saya fikir....
Saya jawab....Memang pun, bila baca citer tu....
Saya terbayangkan awak....
Tu yang buat makin rindu kat awak tu....
Awak ingat kat saya tak ni?....
Awak balas....'Tu la, saya pun teringat kat awak:-)....Erm, tok awak dah gi ke Mekah?'....
Saya jawab....Belum lagi, Isnin nanti baru bertolak...
Oklah awak, saya stop kat sini dulu....
Makin menjadi-jadi pulak rasa pening ni....
Awak balik tu hati-hati, jangan lepak sampai lewat malam sangat....Assalamualaikum....
Awak balas balik....'Miss U. Awak pun bebaik ye....Waalaikumussalam'.

Awak....
Hari ni hari Isnin....saya tak kerja....
Tambah cuti lagi sehari....nak ikut family saya hantar atuk kat tabung haji....
Saya mesej awak bagitau tentang tu....
Dan saya juga bagitau yang saya dah habis baca novel tu....
Sad ending....lelaki tu penipu....
Dia hanya jatuh hati kat perempuan tu....untuk seketika....
Dia terima perempuan tu sebab dia marah kat girlfriend dia....
Girlfriend dia tu pulak....adalah kawan baik perempuan tu....
Kesian kat perempuan tu....tak tau apa-apa....
Pengakhiran citer ni, lelaki tu kembali semula pada girlfriend dia dulu....
Dia lupakan perempuan tu....lupakan janji-janji dia pada perempuan tu....
Dia mainkan perasaan perempuan tu....sedihnya....
Bencilah lelaki macam ni!
Lupa nak bagitau, satu lagi kebetulan....
Nama pihak ketiga ni....sama macam nama kawan JUSCO awak tu....
Erm....agaknya mesti kisah kita pun berakhir macam tu jugak kan....
Ada riak kesedihan di wajah saya ketika menitipkan mesej tu pada awak....
Saya bimbang....andainya begitu kesudahan hubungan kita ni....
Awak cuba memujuk....
'Hehee....awak ni....takde ler. harap jangan macam tu la kan:-)'....
Saya membalas....Saya pun harap bukan macam tu....
Tapi kalau itu yang terjadi, saya terima dengan redha....
Saya berpegang pada kata-kata ni....
"Kalau betul-betul sayang kat seseorang tu....lepaskan dia....
Kalau dia betul milik saya, dia akan kembali pada saya akhirnya"....
Oklah, saya stop sini dulu....nanti mesej lagi....
Awak balas balik....'Betul tu. Erm awak, nanti dah sampai bagitau yek'.


Awak....
Pukul 2 petang, saya sampai di KL....
Singgah sekejap kat rumah makcik saya....
Untuk berehat dan menunaikan solat terlebih dahulu....
Lagipun flight atuk saya pada pukul 8 malam....

Sedang asyik bersembang sesama ahli keluarga....
Telefon saya berdering nyaring....
Saya tengok nama yang tertera....nama awak!
Betul ke ni? Macam tak percaya jer....Saya cepat-cepat angkat....
Saya tanya....kenapa awak call?
Spontan awak menjawab....'Saya rindu la wakk....'
Saat tu rasa gembira bukan kepalang....hampir menitis air mata saya ni....
Terlalu gembira....sebab awak juga merasai apa yang saya rasa saat ini.

Lepas awak call tu....saya sms awak pulak....
Sekali lagi tanya kenapa awak call....tak puas la dengar awak cakap tadi....
Awak jawab....'Saya call coz lama tak dengar suara awak:-)'....
Then saya tanya awak....
Masa awak gi ofis saya hari tu, ada tak ketua saya cakap apa2....
Awak jawab....'Tak cakap apa2. Cuma dia senyum jer....
Eh! Adalah, dia tanya saya....tak rindu ke kat orang sana tu?....
Saya senyum je:-)'....
Saya tergelak....lalu bertanya....
Habis tu awak memang tak rindu ke kat saya?
Awak jawab....'Erm, tak rindu! Tapi....I miss U'....
Sekali lagi saya tergelak kecil....dah macam orang sewel dah....
Saudara mara saya dah beberapa kali menyindir....
Tapi saya buat 'bodo' jer....hehee....
Awak bagitau saya, yang esok awak ada kerja dekat dengan ofis saya....
Jadi awak nak ajak saya pergi lunch bersama awak esok....
Saya terdiam....berfikir-fikir nak terima atau tak pelawaan awak....
Ok gak tu....dapat jumpa awak....
Tapi saya rasa macam tak bersedia je nak jumpa awak....
Emmm....dalam masih berfikir-fikir tu, saya send OK kat awak....
Maknanya setuju la tu....tapi, betul ke saya ni?

Esoknya....saya pergi kerja dengan hati yang berbelah-bahagi....
Bukan sebab malas....tapi sebab gementar nak jumpa awak nanti....
Dalam pada tu, saya berharap juga....yang awak akan cancel date kita ni....
Tak tau kenapa....saya tak bersedia nak jumpa awak....
Pukul 10.34 minit pagi tu....awak call....
Berkali-kali meminta maaf daripada saya....
Sebab awak terpaksa cancel date dengan saya hari ni....
Saya senyum....
Saya kata kat awak....takpe, saya tak kisah....
Lagipun sebenarnya saya tak bersedia nak jumpa awak....
Awak tanya saya kenapa....
Saya cakap....Ntahlah, saya sendiri pun tak tau....
Saya memang rindu kat awak, tapi hari ni memang tak bersedia nak jumpa....
Kita jumpa lain hari jelah....
Awak tergelak kecil.... lega kerana saya tak marahkan awak....

Awak....
Malamnya awak sms saya....Sekali lagi memohon maaf....
Awak tanya saya....'Marah ke?'....
Saya cakap tak....saya tak kisah. Kenapa?....
Awak kata....'Ntah, saya rasa macam buat salah kat awak jer....
Coz dah plan tapi tak jadi plak'....
Sekali lagi saya katakan....takpe....
Bukan awak nak jadi macam tu kan....
Lagipun awak ada keje, nak kena rush balik ofis....
So takpelah....saya tak ambik hati pun....
Awak balas....'Ok. Tadi balik pukul berapa?....
Awak, esok tengok wayang jom!'....Awak mempelawa....
Saya cakap....Tadi balik pukul 6. Maaflah, saya tak boleh....
Abah saya dah sound, tak bagi saya keluar malam lagi....
Along saya la, dia report kat abah masa balik kampung hari tu....
Tak pasal2 saya kena perintah berkurung....
Boleh keluar tapi mesti balik sebelum pukul 10.00 malam....
Awak balas....'Oyeker. Takpelah kalau macam tu....
Abah awak mesti risaukan awak, jadi awak ikut jelah kata dia ye'....
Saya katakan pada awak....Ok, saya ikut....
Awak, saya dah ngantuk....nak tidur....
Awak wish saya dulu boleh?....
Awak balas....'Ok, gud nite sweet girl. Have a sweet dreams....
Mizz U....U always in my mind. Assalamualaikum'....
Saya tersenyum sebelum membalasnya dengan ucapan yg sama.

Awak....
Suatu hari tu....saya sms awak....
Ada sedikit keraguan di hati saya....
Saya tanya awak....dan mahukan jawapan yang ikhlas....
Awak suka ke kalau saya kerap call awak?
Awak jawab...'Hehee...suka. Nape tanya?'
Saya cakap....Takdelah, saya segan juga nak call awak selalu....
Takut awak rimas ke tak suka ke apa....
Awak balas...'Eh! Kenapa plak? Ala awak call ajelah....
Awak nii....suka syak yang bukan2....
Kalau saya tak suka, saya akan bagi alasan tak nak cakap dengan awak....
Tapi setakat ni ada tak saya buat macam tu?'....
Saya berfikir-fikir, cuba mengingati....takde!
Awak balas....'Hah, takde kan. So jangan fikir macam tu lagi'....
Saya tanya awak....apa agaknya kenangan yang tak dapat awak lupakan?
Awak jawab....Erm, yang tak dapat dilupakan ialah....
....tak disangka-sangka dapat berkawan dengan awak....
yang selama ni jumpa tapi tak pernah tegur....
Teruklah saya ni, kenapa sombong sangat erk;-) '....
Saya tergelak membaca jawapan awak....
Kelakarlah awak ni....
Saya balas....Bukan sombong, tapi jual mahal....
Nasib baiklah saya berani mulakan langkah, kalau tak....
tapi saya segan gak mulanya, tapi takpelah...dah suka:-)....
Awak balas balik....'A'ah, ye kan. Thanks sangat kat awak'....
Then saya bagitau awak yang minggu ni mungkin saya nak ikut abah....
Hantar adik pergi praktikal kat Perak....
Tapi tak tau lagi jadi ke tak....
Awak cakap....'Oyeker. Saya baru nak ajak awak keluar minggu ni....
Tapi takpelah kalau awak ada hal'....
Saya balas...Saya pun tak sure, tengoklah dulu....
Belum decide lagi....nanti apa2 hal saya bagitau awak k!

Awak....
Dalam tempoh tu, saya berfikir....
Samada nak ikut abah atau keluar dengan awak....
Along saya dah beria sangat nak ikut abah....
Saya mesej abah, tanya dia singgah tempat saya dulu atau terus ke Perak....
Abah cakap, dia tak singgah....terus jer....
Ermmm....maknanya saya tak dapatlah ikut....
Kemudian saya mesej awak....bagitau tentang tu....
Awak balas....'Erm, sure ke tak nak ikut abah awak?'....
Saya cakap....Betul! So bolehlah kita keluar....
Awak balas balik....'Ok, kita gi tengok wayang nak?'....
Saya cakap....Boleh, tapi nak keluar pukul berapa?....
Nak tengok citer apa?....
Awak jawab....'Kita keluar dalam tengahari....
Ermmm...kita tengok citer....kita tengok dululah citer apa ada kat sana!'
Saya cakap....OK. Awak dah sampai rumah ke?
Awak jawab....'Tak, tengah on the way...kat KL, jammed....
Awak balik dengan kawan ke? Kalau tak, saya ambik!'....
Saya tengok jam di tangan....pukul 7.10 minit malam....
Saya cakap....Balik pukul 8 nanti. Tak payahlah, nanti menyusahkan awak je....
Awak....
Yang sebenarnya kawan saya memang dah janji nak ambik saya....
Tapi sengaja saya tak nak bagitau awak....
Awak balas....'Ok, nak buat macam mana. Orang tak sudi nak tumpang kita....
So nanti nak balik dengan siapa?'....
Aduh....macam merajuk je ni....
Ni yang buat saya serba salah ni....
Saya nak je awak ambik saya...tapi macam mana dengan kawan saya nanti?
Sudahnya saya menipu awak....
Saya cakap tak tau lagi....belum telefon kawan....
Awak balas....'Ok, tunggu. Nanti saya datang k!'....
Kaget kejap saya....boleh percaya ke kata-kata awak ni?
Saya tanya awak...Betul ke nak ambik ni?
Awak jawab....'Yelah, saya dah on the way ni. Nape?
Kawan awak nak ambik jugak ke?'....
Gulp! Awak ni macam tau-tau je....Tapi beria saya nafikan....
Saya cakap....Taklah, saya nak confirmkan jer....
Dibuatnya awak saja nak mainkan saya, tak ke naya?
Awak balas balik....'Ya Allah, awak ni....sungguh la awak....
Saya datang. Saya dah sampai pun. Saya gi minum jap....
Nanti dalam pukul 8 saya tunggu kat bawah k '....
Ha?!! Dah sampai? Cepatnya....
Segera saya menelefon kawan saya....bagitau tak payah ambik....
Nasib baik dia OK....tapi saya rasa bersalah pulak....
Saya hanya mampu meminta maaf daripada dia....
Saya tau, sikap saya ni teruk....tapi....
Di kala itu, tiada apa yang lebih penting....
Melainkan peluang bertemu dengan awak....

Tepat pukul 8 malam....
Awak sms saya....'Saya kat bawah'....
Saya balas....OK, jap lagi saya turun. Nak off server dulu....
Saya menuruni anak tangga dengan penuh debaran....
Sebaik saja sampai di bawah....
Saya mengintai kelibat awak melalui pintu kaca ofis saya....
Tak nampak pun kereta awak....
Panik lagi saya....takkan awak tipu kot....
Saya berjalan ke luar....fuh! Lega....
Rupanya awak parking kat sebelah lori....patutlah tak nampak....
Saya mengetuk cermin pintu kereta awak....
Salam saya hulurkan sebaik saja memboloskan diri ke dalam kereta....
Awak senyum dan memandang saya lama....
Saya membalas senyuman awak dan kemudiannya tertunduk....segan!
Hilang semua kata-kata yang telah saya susun sebelum ni....
Masing-masing membisu....saya rasa kekok berada dalam suasana begitu....
Dah lama tunggu?....Saya bertanya cuba memecahkan kebisuan antara kita....
Awak cakap....'Takdelah. Saya gi minum dulu tadi....so taklah rasa lama'
Diam lagi....Saya tak tau nak berkata apa....
Sejuk tangan saya ni, menahan getaran di dalam dada....
Yang seakan mahu pecah....
'Ke mana?'....Sepatah soalan keluar dari mulut awak....
Saya cakap....Ntah, tak tau....
Saya senyum lagi....
'Tak tau? Hehee....Balik?'....Awak tersengih....
Saya pandang awak dan tersenyum lagi....tiada jawapan dari mulut saya....
'Saya hantar awak baliklah ye. Abah awak tak kasi keluar malam kan'....
Saya hanya mampu membalas....OK....
Sedangkan dalam hati saya ni, menolak kata-kata awak....
Takkan sekejap sangat masa untuk bertemu awak ni....
Tapi nak buat macam mana....awak dah kata macam tu....
Takkan saya nak kata tak nak pulak....nampak sangat saya ni kemaruk dengan awak....
On the way balik tu....awak citer kat saya....
Betapa jammed nya jalan kat KL tadi....
Dan awak tanya saya....
'Nape, tadi awak tak percaya ye yang saya nak ambik awak?'
Saya jawab...A'ah, yelah tetiba je nak ambik, kotlah awak memain jer....
Awak balas balik kata-kata saya....
'Ala awak ni...kalau saya kata nak ambik tu, saya ambiknyer....
Jangan risaulah. Lagipun saya dah dekat ngan ofis awak'....
Saya senyum lagi....tersipu-sipu.

Pukul 9 malam tu....saya sms awak....
Tanya dah sampai rumah ke belum....
Dan saya ucapkan terima kasih sebab hantarkan saya balik....
Awak cakap....'Baru sampai,sama2. Erm, nape tadi nampak macam tak ceria jer?'....
Saya jawab....Yeker tak ceria? Mungkin penat kot....
Takpelah, awak mandi dulu n makan....
Then kita sambung balik ye....
Setengah jam kemudian awak sms saya....'Awak buat apa tu?'
Saya cakap....Tengok tv, awak dah makan? Tak keluar ke?
Awak jawab....'Baru lepas. Tak ar, malas:-). Tadi jumpa apa perasaan awak?'....
Saya balas....Happy sangat! Awak?
Awak jawab....'Lepas jugak rindu saya bila jumpa awak tadi'....
Tersengih saya mambaca jawapan awak....
Saya tanya awak....Tadi memang niat nak ambik saya ke?
Atau awak sengaja nak jumpa saya? Rindu ye:-)....
Awak cakap....'Semua ada, memang nak jumpa n rindu kat dia:-)....
Ala awak ni, memang tadi niat nak ambik....
Saya ingat nak ajak awak gi minum tadi....
....boleh borak-borak ngan awak, tapi tak boleh....'
Saya balas balik....Laa, kenapa tak cakap?
Tidak boleh saya pertimbangkan dulu....
Awak jawab....'Laa, tak bolehlah macam tu....
Kan abah awak tak bagi keluar malam....
....so janganlah langgar cakap abah awak tu....'
Saya cakap kat awak....OK, saya ikut cakap abah....
Tapi betul ke awak rindu?
Awak jawab....' Ye, betul. Tak pernah saya alami situasi macam tu....
Thanx kerana sudi kawan dengan saya'....
Ermmm....awak ni memang suka ucap terima kasih la....
Dah banyak kali saya dengar perkataan tu....
Sekali lagi saya bertanya....Best ke alami situasi macam tu?
Awak jawab....'Hehee....best!....
Bukan apa, saya tak sangka rupanya saya ni ada peminat:-)'....
Merona merah muka saya....aduh! Ni perli ke apa ni?
Saya taulah saya yang approach awak dulu....
Awak cakap kat saya....yang diam tak diam dah 3 bulan kita berkawan....
Saya menghitung hari-hari yang berlalu....
A'ah, betullah....tak sedar cepatnya masa berlalu....
Dalam hati saya berdoa semoga hubungan kita ni akan berpanjangan....
Malam ni kita stop mesej awal....sebab masing-masing dah mengantuk.

0 comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Sepanjang Zaman