Thursday, November 25, 2010

Online Novel - Awak....Kenangan Terindah (part 2)

Awak....
Saya masih lagi kat kampung....
Awak tiba-tiba sms saya....
Awak tanya saya....'Awak buat apa? Saya tertunggu-tunggu bila
awak nak sms saya'....
Saya rasa hairan...jadi saya tanya awak....
Kenapa pulak awak nak tunggu?Miss my messages?
Awak jawab... ' Watpe nak miss messages?Miss kat tuan punya message la'...
Betul ke awak rindu ni?Macam tak percaya je....
Awak cakap...'Betul la...ntah nape ntah. Awak takde ke?'....
Awak bagitau saya...tadi mak awak sakit...tapi sekarang dah ok...
Saya minta awak jaga mak awak baik-baik....
Sebab dia perlukan anak-anak dia.

Awak....
Entah kenapa....sejak kita berkawan ni....
Awak tak pernah lagi datang ke pejabat saya....
Bila saya tanya....awak kata kat pejabat saya takde masalah....
Jadi awak tak datanglah....
Secara bergurau saya katakan pada awak...
Kalau macam tu biar saya rosakkan komputer saya...
Lepas tu nanti saya call awak mintak datang tengokkan....
Awak kata 'ok gak tu...ada reason saya nak ke sana'.

Awak....
Saya dapat tau daripada informer saya....
Yang awak tak merokok...jadi saya tanya awak, betul ke?
Awak jawab....'Awak, saya merokoklah, tapi taklah kuat sangat....
Dah kurang dah...niat nak berhenti tapi perlahan-lahanlah....
Kenapa awak tanya? Awak tak suka ye orang merokok?'
Saya katakan pada awak...memang saya tak suka....
Sebab saya tak tahan baunya...boleh sesak nafas jadinya....
Tapi saya tak paksa awak berhenti....cuma harap.....
Awak boleh kurangkan....dan paling penting....
Awak tak merokok depan saya....
Awak yakinkan saya....'Jangan risau, saya memang tak merokok depan perempuan'.

Untuk kesekian kalinya awak tanya saya....
'Awak sungguh ke nak kawan dengan saya ni?'
Saya jawab....betullah awak, saya ikhlas nak berkawan dengan awak....
Kemudian awak ajak saya....'Jom! awak...kita berbuka puasa sama....
Boleh kita borak depan-depan'....
Saya tanya....bila?
Awak kata....'Minggu depan nak? InsyaAllah Selasa ni....
Saya ambik awak kat pejabat awak....ok ke?'
Saya jawab...Ok! Asalkan awak sudi....
Saya tersenyum bahagia...biarpun ada debar di hati ini...
Awak, tetiba je awak tanya saya....
'Saya call awak sekarang boleh tak? Nak borak dengan awak, tak pernah....'
Saya kata....Call lah....
Di saat nama awak tertera di skrin telefon saya....
Saya tersenyum gembira....saya angkat....
Itulah kali pertama kita bercakap....
Terkelu lidah saya ni nak menjawab soalan awak....
Yang paling best....awak bagitau saya....
'Awak, ada masa saya tengok jugak awak....
Tapi bila awak pandang, saya buat-buat tengok komputer....
Ada sekali tu saya call pejabat awak....
Ingatkan nak cakap dengan awak...tapi ketua awak pulak yang
jawab telefon....jadi tak dapatlah borak dengan awak....'
Saya ketawa...tak sangka awak ada reaksi begitu....
Awak juga tanya saya....
Apa hubungan saya dengan seorang teman sekerja saya tu....
Sebab awak nampak gambar saya di meja dia....
Saya katakan pada awak...lelaki tu adalah kawan baik saya....dia
dah kahwin pun....
Walaupun kami berlainan bangsa....
Tapi dia memang baik dengan saya....
Dan gambar tu diambil ketika kami bercuti di Bukit Tinggi...company trip....
Pakcik saya yang tolong ambilkan gambar tu.

Awak....
2 hari sebelum hari Selasa....saya sms awak....
Nak tanya awak tentang berbuka puasa tu....
Jadi ke tak jadi....yelah, awak yang ajak saya....
Tapi awak macam tak ingat je....
Awak balas...awak kata...nak postpone....
Saya rasa macam hampa pulak....
Jadi saya biarkan sms awak tu tak berbalas....
Sebenarnya bukanlah hampa sangat pun....tapi malu!
Yelah....macam saya pulak yang tersua-sua kat awak....
Awak sms saya lagi...tanya kenapa saya senyap....
Lama saya berfikir...nak biarkan sms awak atau balas....
Saya rasa kesian kat awak...dan saya rasa saya tak
patut ambil hati tentang tu....
Jadi saya balas sms awak...tapi awak pulak dah tertidur.

Awak....
Esoknya awak sms saya....
Minta maaf sebab malam semalam dah tidur....
Awak tegaskan pada saya...yang kita tetap akan
berbuka puasa bersama....
Saya kata ok....dan saya bagitau awak....
Yang saya banyak kerja nak buat ni....
Lainkali kita sms lagi.

Awak....
Petang tu saya dah balik dari kerja....
Awak sms saya....
Bagitau saya yang awak masih lagi dalam perjalanan
balik ke rumah....jalan jam....
Sedangkan masa tu dah hampir waktu berbuka....
Saya tanya awak...sempat ke?
Awak kata...'Berbuka dalam kereta la jawabnya....
Tapi dalam kereta saya takde benda makan....'
Saya tanya awak lagi....habis tu macam mana?
Awak kata tak boleh buat apa....
Saya cakap dengan awak...tunggu situ....
Nanti saya hantar Superman saya untuk tolong awak....
Awak diam...Ah! Dah sampai waktu berbuka puasa....
Saya berbuka dulu...tapi hati saya masih fikirkan awak....
Kat mana dah awak sekarang?
Sejam kemudian awak sms saya....
'Awak, saya dah sampai rumah...dan siap mandi
dan dah makan pun....tak payah tunggu Superman awak tu'....
Saya senyum....lega kerana awak tak apa-apa.

Awak tanya saya....'Ada tak bos saya datang ke pejabat awak tadi?'
Saya kata ada....
Awak bagitau sepatutnya awak datang sekali dengan bos awak tu....
Tapi awak sakit perut, tak dapat datang...awak ambik mc....
Saya kata takpe...tak dapat tengok awak...tengok bos awak pun ok!
Heheee...kemaruk ke saya?Ntahlah....

Awak...
Awak bagitau saya...yang awak rasa bertuah sangat....
Sebab sebelum ni takde pun perempuan yang nak kenal awak dulu....
Awak ucap terima kasih pada saya....
Awak tanya saya..'Lelaki yang macam mana awak suka?
Ada macam saya ke?'
Saya bagitau awak...saya suka lelaki yang cool, penyayang,
memahami, tak panas baran, tinggi daripada saya, terima saya
dan keluarga saya seadanya...dan paling penting cukup didikan agama....
Saya tanya...awak pulak macam mana?
Awak jawab...'Saya simple je...orang yang pandai jaga hati saya,
yang memahami, happy orangnya dan yang paling penting
dia tau menghormati orang tua'....
Kemudian awak terang-terang bagitau saya...yang awak kurang sikit bab agama ni....
Saya kata takpe...awak boleh belajar....
Saya tanya awak...dah jumpa ke perempuan yang macam awak nak tu?
Awak kata dah ada...tapi tak tau si dia tu macam mana....
Saya tertanya-tanya siapa yang awak maksudkan....
Saya cakap pada awak...kalau dah sampai masa, jemputlah saya makan nasi minyak....
Awak kata...'Takdelah sampai macam tu...saya tak taulah awak...dia just kawan je...terus-terang cakap dekat awak, yang special memang takde.....
Yang tu dah lama saya kenal...masa saya kerja kat Jusco dulu....'
Awak...saya tak tahu kenapa...bila awak bagitau tentang tu...muncul satu perasaan dalam jiwa saya....
Satu perasaan yang sukar untuk saya tafsirkan...cemburu?Terkilan? Kecewa?....


Awak...saya tak tahu kenapa...bila awak bagitau tentang tu...muncul satu perasaan
dalam jiwa saya....
Satu perasaan yang sukar untuk saya tafsirkan...cemburu?Terkilan? Kecewa?....
Saya tanya awak...selalu jumpa dia ke? Selalu hubungi dia?
Awak kata....awak dah lama tak jumpa dia, selalu calling je....
Sekali lagi perasaan saya tak keruan....saya cuba berfikiran positif....
dan saya ingatkan diri saya sendiri...bukankah saya hanya nak jadi sahabat awak?
Jadi sebagai sahabat...saya tak patut ada perasaan sebegini....
Cepat-cepat saya lontarkan perasaan tersebut jauh-jauh....
Lalu dengan ikhlas saya katakan pada awak....mula-mula kawan dulu,mana tau ada jodoh awak dengan dia...saya doakan awak bahagia....
Awak balas balik....'Terima kasih...awak memang baik hati'....
Kemudian awak tanya saya....'Awak dah jumpa ke lelaki idaman awak tu?'
Saya kata.....belum....
Awak balas....'Samalah kita....InsyaAllah nanti kita jumpa orang tu....Awak pernah jatuh cinta tak? Maksudnya angau bercinta....terbayang-bayang je orang tu?'
Saya jawab...Pernah, tapi dia dah kahwin dengan orang lain....
Awak katakan pada saya....'Takpelah awak, takde jodoh kan.Saya ada jugak...terbayang-bayang je dia...dah cuba dekati si dia tapi tak berjaya jugak. Dalam kepala still ingat dia, dulu la kuat sekarang tak....'
Saya nasihatkan awak...supaya tak berputus asa....
Kemudian awak katakan pada saya....'Dah la awak...kita cerita tentang lain nak?Tak naklah cerita tentang kenangan lama lagi, cerita yang baru je....'
Saya kata....Ok! Tapi nak cerita tentang apa?
Awak balas....'Erm...kalau kita ni ditakdirkan couple, apa pandangan awak?'
Mulanya saya terkejut bila disoal sebegitu....
Tapi saya jawab juga soalan awak tu....
Saya katakan pada awak...kalau awak memang jodoh saya, saya terima awak seadanya dengan redha....
Saya tanya...Awak pulak macam mana?
Awak jawab....'InsyaAllah saya akan terima dan akan jaga hubungan tu dengan sebaiknya'....

Lepas tu awak bagitau saya...'Esok saya nak berbuka puasa dengan kawan-kawan sekerja saya. Erm...lepas tu saya nak jumpa awak boleh?'
Saya kata....boleh, tapi nak jumpa macam mana?
Awak balas...'Macam ni, lepas berbuka puasa saya call awak...datang rumah awak..ambik awak.Lepas tu kita pergilah mana-mana, boleh tak?'
Saya setuju....sebab akhirnya awak akan kotakan kata-kata awak....
Lima minit kemudian awak bagitau saya...'Awak, nanti mesej lagi...mak saya tengah ngadu sakit...tak taulah, tengah pening ni....'
Saya terkejut, panik sekejap....
Kemudian saya katakan pada awak...ok, awak tengok mak awak dulu....apa-apa hal bagitau saya....
Awak jawab....'Ni nak pergi hospital.Ok awak, selamat malam....'
Lama saya termenung selepas tu....saya risaukan mak awak....Teruk ke sakitnya?....Awak mesti cemas kan....
Awak....saya tak boleh tidur memikirkannya....
Jadi pukul 1 pagi tu saya sms awak....tanya khabar mak awak....
Setengah jam kemudian baru awak balas....
Awak bagitau yang mak awak dah ok sikit....
Saya rasa lega....sebab mak awak tak apa-apa....
Saya pesan pada awak....supaya berhati-hati memandu..dan jaga mak awak baik-baik.

Awak....
Kini tiba hari yang dinanti-nanti....
Hari di mana kita akan bertemu....
Lepas berbuka puasa dan solat isyak, saya bersiap-siap....untuk bertemu awak....
Saya menanti panggilan daripada awak....
Setiap minit yang berlalu, saya rasa macam lambat je....
Hati saya sejak tadi rasa berdebar-debar....
Macam-macam yang saya fikirkan...ok ke kita nanti? Boleh ke saya kawal rasa gemuruh yang kian bersarang di jiwa saya ni? Harap-harap saya tak lakukan apa-apa kesilapan di hadapan awak....
Kejap-kejap saya pandang cermin, ok ke apa yang saya pakai ni?
Cewah...macamlah saya nak pergi jumpa buah hati saya kan....
Tatkala telefon saya berdering, debaran makin kencang di rasa....
Saya angkat...dan saya dengar suara awak dari hujung talian sana....
Awak tanya saya....'Tengah buat apa?'
Saya jawab, tengah tengok tv....
Erm...sebenarnya jawapan nak cover je tu....
Awak kata....'Saya masih dengan kawan-kawan saya ni...
Ala awak...lepas ni diorang nak ajak pergi main bowling la pulak....'
Saya tertanya-tanya dalam hati....kalau awak nak ikut diorang main bowling,macam mana dengan saya?Mesti awak nak bagitau saya yang kita tak jadi keluar kan? Sekali lagi saya rasa hampa....
Awak kemudian bersuara...'Awak ikut saya main bowling sekali nak tak?'
Saya cakap kat awak...tak nak, saya tak pandai main....
Lagipun bos awak ada...dia kenal saya,nanti kalau dia tau malulah saya....
Awak tanya saya lagi....'Awak dah siap ke tu?'
Dengan serba salah saya jawab...Dari tadi dah siap, tunggu awak call je....
Awak cakap....'Oyeker?Erm...kejap lagi saya telefon awak balik boleh?Saya tengok dulu macam mana....'
Saya kata ok....dan sedikit kecewa saya matikan talian....
10 minit kemudian seperti yang dijanjikan...awak call....
'Awak, ok...saya dah on the way ni. Rumah awak kat mana ye?'
Saya senyum...saya bagitau awak kat mana saya akan tunggu....
Dan saya minta adik saya hantarkan saya ke situ....
Memandangkan awak tak tau di mana rumah saya.

Awak....
Saat awak tiba bersama kereta awak....
Kemudian awak keluar dan tersenyum ke arah saya....
Terasa seakan nak gugur jantung ni....
Dengan sopan awak menjemput saya naik ke kereta awak....
Ini kali pertama saya rasa begitu dekat dengan awak....
Baru saya tahu rupa awak sebenar....
Sebelum ni saya cuma pandang awak sekilas je....
Paling tidak pun curi-curi pandang....
Jadi tak sempat nak tilik wajah awak betul-betul....
Saya rasa segan sangat bila berdepan dengan awak....
Tak tau apa yang nak dibualkan....
Gelabah saya wak....
Sepatah yang awak tanya, sepatah saya jawab....
Saya asyik tersenyum aje....
Kadang-kadang saya rasa senyuman saya tu dah sumbang-sumbing jadinya....
Dek kerana terlalu banyak senyum....
Awak....saya macam tak percaya je....
Yang sekarang saya bersama awak....
Berbual....ketawa....mesra....
Awak kata...awak pun ada rasa macam tu....
Dan awak katakan pada saya....
'Awak jangan segan sangat, buat biasa je....kalau awak
segan, saya pun akan rasa segan'....
Saya senyum lagi pada awak....
Tetiba awak bersuara....'Alamak! Dah silap jalan la awak...Ni semua awak punya pasal la ni....'
Saya membalas....Apa pulak saya?
Awak jawab....'Yelah, sebab awak ada sebelah saya la saya tersilap jalan'....
Saya ketawa....awak ni kelakar la....

Awak...
Akhirnya kita sampai ke destinasi yang dituju....
Awak bawa saya makan kat satu tempat....
Kita duduk bertentangan....
Awak pandang saya...saya pandang awak....
Saya senyum....awak pun senyum....
Saya memang tak tau nak berkata apa....
Nasib baik awak ni peramah jugak orangnya....
Nampak macam pemalu, tapi rupanya awak ok!
Awak buat saya rasa selesa bersama awak....
Biarpun pada awalnya saya malu-malu....
Awak....
Saya tak tau macam mana nak gambarkan perasaan saya waktu itu....
Tak terluah dengan kata-kata...indah sangat!

Awak tanya saya...'Saya peliklah awak..Nape awak nak kawan dengan saya ye? Apa yang buat awak suka kat saya?'....
Aduh...soalan itu yang awak tanya? Depan-depan pulak tu?
Nasib baik cahaya lampu yang suram ni dapat menyembunyikan wajah saya yang dah merona merah....
Saya pandang awak...
Saya berfikir samada nak bagitau ke tak....
Akhirnya saya luahkan juga....
Sebab saya jenis yang lebih suka berterus-terang....
Sebenarnya mula-mula dulu saya tengok awak ni biasa je....
Tapi ntah kenapa lama-lama saya makin suka tengok awak....
Mungkin sebab awak nampak diam...cool....
Saya jadi berminat nak kenal awak....
Lagipun awak ni cute....
Awak ketawa....' Saya cute ke awak?Tak pernah pun orang cakap saya ni cute...Kat mana cute nya?'....
Saya cakap...saya pun tak tau kat mana cutenya....

Awak juga tanya saya tentang soalan awak dulu tu....
Samada saya dah ada teman atau belum....
Saya katakan pada awak...
Buat masa ni ada tiga orang teman yang sedang menanti jawapan daripada saya....
Ketiga-tiganya adalah teman baik saya sejak sekolah dulu....
Tapi saya tak boleh nak buat keputusan memandangkan kami semua bersahabat baik....
Saya takut persahabatan kami akan terjejas andai saya memilih salah seorang daripadanya....
Dan sejujurnya teramat sukar untuk saya menukar perasaan saya daripada kasih seorang sahabat kepada kasih seorang kekasih....
Saya jelaskan kepada mereka yang sebolehnya
saya mahu kami semua kekal sebagai kawan....
Tapi ada di antaranya masih berharap agar diberi peluang....
Ntahlah awak...sejak dulu lagi saya sudah berjanji pada diri saya....
Yang saya takkan sekali-kali bercinta dengan kawan sendiri....
atau teman-teman sekampung saya....
Bukan nak berlagak...cuma saya fikir itu yang terbaik....
Awak hanya mendengar....sehingga saya habiskan cerita saya....
Kemudian baru awak berikan pandangan awak....
Awak kata saya bertuah sebab ada ramai orang suka....
Saya tersenyum mendengarnya....
Mungkin orang lain melihat itu sebagai satu kelebihan....tapi adakalanya saya rasa itu menyukarkan hidup saya....
Kerana saya mungkin akan menyakiti hati mereka apabila saya menolaknya....

Awak...tanpa kita sedar....cepatnya waktu berlalu....
Awak hantar saya balik....
Sebelum berlalu....saya mengucapkan terima kasih pada awak....
Kerana sudi keluar dengan saya....
Saya gembira sangat dapat keluar dengan awak....
Sekeping kad raya saya hulurkan buat awak....
Awak nampak tergamam....dan awak ucap terima kasih.

Awak....
Setengah jam kemudian saya menerima sms daripada awak....
Awak ucap terima kasih....
Dan awak bagitau yang awak gembira sangat....
Awak ajak saya keluar lagi lain kali....
Saya tanya awak...kenapa awak rasa gembira?
Awak jawab....'Yelah, dapat orang yang lawa macam awak..Saya rasa selesa dengan awak...'
Saya rasa pelik bila awak kata macam tu....
Saya tak faham apa maksud awak....
Tapi saya tak pulak bertanya dengan lebih lanjut....
Awak juga ucap terima kasih untuk kad tu....
Awak kata awak suka sangat...sebab inilah kad raya pertama yang awak dapat, setelah sekian lama tidak menerimanya....
Saya rasa gembira kerana awak menyukainya.

Awak....
Saya dah mula bercuti....saya pulang ke kampung untuk sambut raya....
Berjauhan dengan awak buat saya rasa rindu....
Rasa sedih pun ada....bila teringatkan awak....
Saya tak tau kenapa saya berperasaan begini....
Suatu pagi tu awak sms saya....
'Assalamulaikum.Hai orang di sana. Tengah buat apa?Lupa dah orang kat sini....'
Saya tak perasan mesej masuk jadi saya tak balas sms awak....
Malamnya awak sms lagi...tanya saya dah tidur ke belum....masa tu dah pukul 2 pagi....
Saya cakap...belum tidur, baru siap buat kuih raya....
Saya tanya...awak buat apa tak tidur lagi ni?
Awak jawab...'Baru siap sidai kain, sekarang tengah termenung...Ingat dekat awak, jadi try sms awak'....
Saya katakan pada awak...yang saya pun ingat kat awak...rindu!
Tak tau dari mana datangnya keberanian untuk meluahkan perasaan saya ketika itu pada awak....
Awak tanya saya...'Betul ke rindu kat saya ni?Atau rindu kat orang lain? Kenapa orang di sana tu rindu dan asyik ingatkan orang kat sini?'
Saya cakap....saya tak tau kenapa....
Sebenarnya saya sedar saya dah terlajak kata....
Sepatutnya saya simpan je perasaan tu....
Jadi saya katakan pada awak yang saya dah nak tidur...penat!
Awak balas....'Ok good night sayang. Have a sweet dream....'
Tersentap hati saya tatkala membaca mesej awak tu....
Awak panggil saya 'sayang'?
Awak...saya rasa bimbang....
Takut suatu hari nanti saya betul-betul jatuh hati dengan awak....


Awak....
Pagi itu awak sms....
Tapi saya tak dapat balas....
Saya sakit....gastrik saya datang lagi....
Jadi saya tak ada mood nak main mesej dengan awak....

Malamnya baru saya sms awak....
Mintak maaf pasal siang tadi....
Awak bagitau....
Esok awak nak balik ke kampung awak....
Saya pesan...supaya awak berhati-hati....
Lagi pula awak balik pada waktu malam....
Dan saya minta...awak bagitau saya....
Sebaik saja awak selamat sampai ke kampung nanti.

Awak....
Malam ini malam raya....
Saya tau...awak masih dalam perjalanan kan....
Dan saya...masih berjaga walaupun jam sudah hampir 3 pagi....
Saya dan adik-adik menolong mak buat persiapan terakhir untuk sambut raya....
Kek sudah siap dibakar....
Lemang dan ketupat sudah tersedia....
Tinggal lagi rendang...yang masih di atas dapur....
Suasana pagi yang dingin dan sepi ini mendamaikan jiwa....
Membuatkan saya terkenangkan awak....
Menambahkan kerinduan di hati ini....
Raya kali ini memberi seribu makna buat saya....
Kerana saya menyambutnya bersama teman baru iaitu...awak!
Lamunan saya terhenti....tatkala telefon saya berbunyi nyaring....
Mesej masuk...saya agak ianya daripada awak....
Memang betul....awak bagitau....
'Awak, saya dah sampai. Selamat Hari Raya Aidilfitri.'
Saya rasa terharu pulak....
Kerana awak tak lupa pada pesanan saya....
Adakah ini bermakna awak juga mengingati saya?....

Suasana di pagi raya memang cukup meriah....
Dikala takbir raya bergema....
Perasaan syahdu menerjah jiwa....
Ramadhan telah pun kita tinggalkan....
Saya bersyukur kerana masih diberi waktu....
Untuk bernafas di bumi Allah ini....
Menyambut hari mulia bersama keluarga, saudara-mara dan teman-teman....
Melihat kanak-kanak keriangan berbaju baru....
Mengimbau kembali kenangan sewaktu kecil dulu....
Saya terfikirkan awak....
Agaknya apa yang awak sedang buat sekarang ni?
Pukul 10 pagi tu...awak sms....
'Assalamualaikum. Awak tengah buat apa tu?
Selamat Hari Raya wak...Saya mohon maaf jika ada sakitkan hati awak...
kosong-kosong ye!'
Saya membalasnya...dengan ucapan yang sama....
Dan mendoakan agar awak berbahagia di hari raya.

Awak....
Malamnya awak sms lagi....
Awak tanya saya...macam mana sambutan raya hari ini....
Saya jawab....raya hari ni ok....
Cuma rugi sikit sebab saya kena gastrik lagi....
Jadi tak dapat makan banyak-banyak....awak macam mana?
Awak balas balik...' Yeker? Kesiannya...dah makan ubat ke tu?Makan ubat! Saya hari ni seronok dan rasa dah gemuk dah ni.Asyik makan je...pergi sana makan...pergi sini makan....Awak tak pergi beraya ke?'
Saya cakap...pergi, tapi rumah atuk sebelah mak ngan abah je....Lepas tu dah tak larat dah, sakit sangat. Balik rumah, makan ubat dan terus tidur.
Sekarang dah ok....
Awak tanya saya...'Sure ke dah ok ni?Kalau tak ok, baik pergi klinik....nanti melarat susah tau....'
Saya kata...betul, dah ok. Lepas raya la baru pergi klinik....
Awak balas....'Eh! Selepas raya pulak...mana boleh..tak boleh!'
Saya tersenyum...sebab awak cuba bertegas dengan saya....

Awak tanya saya lagi....' Ingat saya tak hari ni?'
Saya balas....ingat....awak?
Awak jawab....' Ingat. Rindu sangat! Hehee..awak rindu tak?'
Awak...awak buat saya rasa terkejut....
Tak sangka awak juga berperasaan sedemikian.....
Saya katakan pada awak....yang saya pun rindu....
Tapi saya macam tak percaya je yang awak rindu kat saya....
Awak tanya saya balik....'Yeker rindu? Saya pun tak percaya...betul ke?'
Saya cakap...betul...dan saya tanya awak....
Kenapa awak rindu pada saya? Jawab dengan ikhlas, saya tak nak awak jawab ' tak tau, ntahla..' atau yang sewaktu dengannya....saya nak awak beri jawapan lain.....
Awak balas...'Sebab sekarang ni wajah awak dah melekat dalam fikiran saya....Erm...awak pulak?Jawapan tak nak sama'....
Sekali lagi awak buat saya rasa terkejut....
Adakah ini satu perkembangan dalam hubungan kita?
Saya katakan pada awak...sebab awak sekarang dah jadi sebahagian daripada hidup saya....
Dan saya tanya pada awak..apa maksud awak tadi?....
Awak cakap....'Maksud saya tadi..saya asyik terbayang-bayang je awak....Maksud sebahagian daripada hidup awak tu macam mana?'
Saya jawab....maksudnya, awak sekarang dah jadi kawan saya....yang selalu bertanya khabar saya, kita dah jadi agak rapat....
sebab itulah saya kata awak sebahagian daripada hidup saya....
Awak ketawa....dan tiba-tiba cakap....
'Erm...nanti awak balik kita keluar ye?'....
Dengan berseloroh saya balas....Betul ke?Kenapa nak keluar dengan saya?
Awak jawab...'Betul. Kenapa?Dah tak sudi ye?Erm..kalau macam tu takpelah....'
Saya ketawa bila baca sms awak...bunyinya macam merajuk je....
Lalu saya katakan pada awak yang saya cuma tanya je....kalau awak tak kisah keluar dengan saya...dah tentu saya sudi....
Awak jawab....'Tak nak! Saya tak nak la jumpa awak...Awak macam terpaksa je'....
Saya terkedu...awak ni betul-betul merajuk ke?....
Saya balas....Awak merajuk ke?Saya mintak maaf kalau awak terasa....saya takde niat pun....Tapi kalau betul awak tak nak jumpa saya, terpulanglah....
Cepat-cepat awak balas balik....
'Eh! Mana ada..saya gurau jelah tadi. Nape?Awak tersinggung ke?Sorry ye...Saya nak la jumpa awak....'
Saya kembali senyum setelah membaca mesej awak....
Saya sengaja tanya awak sekali lagi...kenapa awak nak jumpa saya?
Awak jawab....'Saje je...mungkin nak lepas rindu kot'....
Ah! Awak buat saya tersenyum lagi....

Awak....
Sedar tak sedar dah sebulan kita berkawan....
Tapi kita lebih banyak berhubung melalui sms....
Dan dalam tempoh tu..kebanyakkan sms, awak yang hantar dulu....
Suatu hari tu...awak sms saya....'Assalamualaikum...awak dah tidur ke?'
Saya jawab...Belum, tak dapat tidur...perut sakit lagi. Awak buat apa tak tidur lagi?Mak awak sihat?....
Awak balas....'Eh! Kenapa sakit lagi?Dah makan ubat ke tu?Risau pulak saya..Mak saya sihat.Erm...awak suka tak saya mesej ni?'
Saya rasa hairan bila awak tiba-tiba tanya macam tu....
Saya bagitau awak..yang ubat saya tertinggal kat ofis. Tapi takpe, jangan risau...saya ok. Saya suka je awak mesej, kenapa tanya macam tu?
Awak balas....'Macam mana boleh tinggal?Habis, takde ubat la tu?Erm...ntah la. Saya rasa macam awak dah tak suka nak mesej dengan saya. Saya je terhegeh-hegeh....'
Saya semakin pelik dengan sikap awak malam ni....
Saya tegaskan pada awak..yang saya suka sangat bila awak mesej saya....
Saya tertunggu-tunggu mesej daripada awak....
Kalau awak tak mesej...saya rasa macam tak kena je....Mana ada awak terhegeh-hegeh....
Kenapa fikir macam tu?
Awak balas...'Macam tu ye...Ntah la, malam ni saya rasa lain je....rasa kosong....'
Saya katakan pada awak...Awak jangan fikir yang bukan-bukan....saya minta maaf kalau ada dua tiga mesej awak yang saya tak balas atau terlambat balas....Saya betul suka bila awak mesej saya....
Awak balas balik...'Mungkin saya terlampau sangat melayan perasaan saya ni. Erm..awak pernah rasa macam ni?'
Saya jawab...Pernah. Kadang-kadang bila kita terlalu fikirkan seseorang tu, pelbagai persoalan akan timbul....
Masa tu kita mula jadi sensitif terhadap sebarang perubahan pada si dia....
Biarpun hakikatnya bukanlah seperti apa yang kita fikirkan....
Dan selalunya...ini semua berlaku bila kita mula sukakan seseorang tu...Erm...mungkin ke sekarang ni awak dah mula sukakan saya?
Saya bertanya berani...tapi sebenarnya soalan tu lebih berbentuk gurauan....
Awak jawab...'Hehee..macam tu la. Saya dah mula rasa macam saya suka dekat awak...tapi tak tau la awak....'
Saya senyum tidak percaya...tak mungkinlah awak sukakan saya...Betul ke?Kalau betul..kenapa agaknya?
Awak balas...'Kenapa? Awak tak percaya ye?Kalau macam tu takpelah.Tapi saya nak tanya, awak suka tak kawan dengan saya?'
Lama saya berfikir untuk menjawabnya....
Kemudian secara jujur saya katakan pada awak....
Yang saya suka sangat berkawan dengan awak. Saya dah lama sukakan awak..cuma awak je buat tak tau....
Awak balas...'Oyeker? Silap saya la ye. Mungkin masa tu saya tak kenal awak lagi.Ish! Sorry la coz saya membabitkan awak pulak melayan perasaan saya ni. Awak tengah buat apa? Dah lewat ni....'
Saya jawab...tengah main mesej dengan awaklah. Awak tak jawab lagi, kenapa suka kat saya?
Sengaja saya bertanya...nak tau jawapan awak....
Awak balas....'Ish! Nak tau jugak tu jawapannya. Sebab awak manis sangat....Dah la awak, nanti kita mesej lagi. Dah lewat ni, esok nak kerja....Thanks coz layan saya. Erm, hari ni awak ucap sweet words kat saya dulu, boleh?'
Saya senyum...sweet words ye? Alamak, apa ye?Tak tau la....
Yang simple dah la kot....
Selamat malam untuk awak, mimpi yang indah-indah. Miss u!
Awak balas balik...'Thanks! Selamat malam untuk awak juga. Miss u 2!'
Malam tu saya tidur dengan lenanya.....

Awak....
Hari ini saya rasa bosan....
Kerja kat ofis ni memang banyak..tapi saya rasa macam malas je nak buat....
Saya teringatkan awak....
Agaknya awak ingat kat saya tak sekarang ni?....
Tiba-tiba telefon saya berbunyi...ada mesej masuk....
Saya buka....mesej tu datangnya daripada awak....
'Awak dah makan? Do you remember me?'
Saya senyum.....
Awak ni macam tau-tau je saya tengah fikirkan awak....
Saya balas...Dah makan, awak?Saya baru ingatkan awak, tiba-tiba awak sms....
Awak jawab balik...'Dah makan dah. Eh! Sama la...saya pun teringat kat awak jugak..tu yang hantar mesej'
Saya senyum lagi....Saya tanya awak...tak sibuk ke?....
Awak jawab...'A'ah...sibuk sikit, jap lagi nak pergi tempat client'
Saya katakan pada awak....
Kalau macam tu takpelah. Nanti hati-hati bila memandu. Malam nanti saya sms awak. Jangan emotional lak ye....
Awak balas....'Heheee...takde emotional nya pasal sms ni.Ok, bye'....
Saya tersenyum untuk kali yang ntah ke berapa....
Tetiba je saya rasa bersemangat nak buat kerja....
Terima kasih awak! Sebab menceriakan hari-hari saya....

Awak....
Malamnya saya sms awak....seperti yang dijanjikan....
Bukan apa....takut awak merajuk lagi, heheee....
Saya tanya khabar mak awak....
Awak bagitau...yang mak awak sakit tadi....
Saya tanya....teruk ke?....
Awak kata...dah ok, dia dah tidur pun....
Awak marah mak awak....sebab dia tak makan ubat ikut time....
Aduii...sekali lagi awak buat saya jatuh hati....
Dengan sikap keprihatinan awak terhadap mak awak tu....
Saya tau, awak marah sebab awak sayang mak awak kan....
Dah tentu awak tak nak tengok dia susah, menanggung sakit....

Lepas tu awak bagitau saya....'Erm...awak, rindu arr....'
Saya senyum....lalu pura-pura bertanya, biarpun saya tau jawapannya....
Awak rindu kat siapa tu?
Awak jawab....'Ntahla...rasanya kat someone yang kerja dekat M tu'....
Saya makin giat menyakat awak....
Saya tanya awak....Siapa ye? Kat situ ada ramai orang, Kak A ke?....
Awak balas....'Bukanlah...Ala, dengan orang yang duduk kat depan Kak A tu....
Erm...apa namanya ye? Namanya mula dengan huruf S'
Saya tanya lagi....Huruf S?Macam kenal je....Awak dah angau kat dia ye? Nape?....
Awak jawab....'Memanglah kenal! Ni tengah main sms dengan orangnya.Tak angau, cuma rindu je...coz dah lama tak jumpa orangnya....Erm....bila la lagi dapat keluar dengan dia ye....'
Tawa saya meletus....awak ni boleh bawak bergurau jugak ye....
Saya katakan pada awak.....Macam mana nak keluar...awak tak ajak pun....
Awak balas....'Ok, kalau macam tu saya nak ajak awak pergi tengok wayang..ok tak?'
Saya tanya...Bila?Next week ke?....
Awak cakap.....'Yup! Next week. Awak, macam mana ye angau? Awak pernah rasa ke?'....
Saya jawab....Pernah. Angau tu bila kita asyik fikir tentang dia je...setiap saat...setiap masa....
Lepas tu mula la senyum sorang-sorang...kejap kang termenung sana, termenung sini....
Awak tanya lagi....'Siapa la yang selalu awak fikirkan tu ye?'....
Saya balas....Awaklah! Masa saya mula-mula nak kenal awak....
Tapi sekarang takde la angau sangat....
Awak tanya saya....'Kenapa macam tu?Apa awak rasa?Erm...awak rindu saya tak?Saja nak tau awak rindu orang kat sini ke tak?'....
Saya jawab....rindu jugak....
Dah kurang angau sebab sekarang saya dah tau hati awak ada pada orang lain....
Awak tanya saya....'Boleh saya tau, macam mana awak tau hati saya ada pada orang lain ni?'
Saya balas....Kan ke awak sendiri yang bagitau saya hari tu....
Tentang kawan awak kat Jusco tu....awak suka dia kan?
Awak cakap pada saya....'Memanglah macam tu, tapi kalau ada jodoh....
Saya pun tak pasti lagi...mana tau kot jodoh saya dengan awak!'....
Saya balas balik....Yelah tu.... awak pulak macam mana, pernah angau ke?....
Awak jawab....'Ni, sekarang ni la. Asyik ingat awak je'....
Awak, saya sebenarnya tak berapa gembira mendengar jawapan awak tu....
Awak ni suka buat saya keliru....tentang perhubungan kita....
Elok-elok saya boleh terima awak hanya sebagai sahabat....
Awak pulak buat saya rasa macam hubungan kita lebih daripada tu....
Bila saya mula menaruh harapan....
Awak pulak mengecewakan saya dengan cerita tentang si dia yang awak puja....
Tapi saya tak boleh nak salahkan awak...mungkin awak tak sedar semua tu....


Awak....
Suatu hari tu...awak sms...bagitau saya....
Yang awak ada di ofis saya....
'Awak, saya ada dekat bawah ni...kat tempat Y....'
Saya senyum....tak percaya....
Tapi dalam tak percaya tu...hati saya rasa berdebar-debar juga....
Saya cakap....tipulah....saya tak nampak pun awak....
Awak balas....'Ok, jap lagi saya naik atas.Kalau betul, awak nak bagi apa?'
Saya masih tak percaya...jadi saya interkom kawan saya kat bawah....
Tanya betul ke awak ada datang....dia cakap, betul awak ada....




Saya mula tak senang duduk....
Senyuman dah makin lebar ni....
Saya balas mesej awak....saya kata saya percaya....
Jadi saya tak payah bagi awak apa-apa....
Saya tanya....awak nak naik atas buat apa?....
Awak jawab....'Saja je nak tengok awak....'
Saya tanya lagi....kenapa nak tengok saya?....
Awak balas....'Tak boleh ke?Kalau tak boleh takpe..Sape ada kat atas?'
Saya cakap....semua ada!Awak nak yang mana satu?....
Awak jawab....'Saya nak yang duduk kat baris depan sekali. Ok, jap lagi saya naik....
tapi nak buat apa ye nanti?'....
Saya ketawa....mana tau awak, ikut suka....
Awak balas balik....'Ni kak A ada kat bawah...erm..awak jelah yang turun....'
Cepat-cepat saya cakap pada awak....
Tak naklah, buat malu je...turun bawah semata-mata nak tengok awak....
Lagipun saya tak ada apa-apa urusan kat bawah....
Awak balas....'Ala..awak buat-buatlah nak fotostat ke..Erm..awak balik dengan sape hari ni?'....
Belum sempat saya jawab....telefon ofis berdering....
Saya angkat....ada seseorang dari ofis awak cari awak....
Saya nak pass line...tapi saya tak tau awak duduk kat extention mana....
Sekali lagi saya interkom kawan saya kat bawah....
Saya minta dia sampaikan pesan kepada awak....
Supaya jawab telefon bila saya interkom nanti....
Saya interkom awak sebaik saja saya tau awak dekat extention mana....
Saya katakan pada awak....Awak, ada call untuk awak..line 3....
Sepatah jawapan saya terima daripada mulut awak...'Ok'....
Saya senyum...sebenarnya saya boleh pass line tu kat awak guna loud speaker....
Tapi saya sengaja tak berbuat begitu....sebab saya nak cakap dengan awak sendiri....
Nak dengar suara awak...biarpun hanya sepatah....

Tak lama selepas itu....awak sms saya....
'Hehee....pandai awak ye tadi'....
Malunya...rupanya awak tau tujuan saya interkom awak....
Tapi takpe...saya buat selamba jer....
Saya tanya awak...kenapa awak nak tau dengan siapa saya balik?
Awak jawab....'Saya ingat nak hantar awak balik'....
Saya tanya awak balik...betul ke nak hantar saya ni?....
Awak balas....'Betul la...Jom! Nak ke tak nak?'....
Saya kerling jam di tangan....pukul 5.10 petang....
Lagi 40minit sebelum tamat waktu bekerja....takkan awak nak tunggu?
Saya tanya awak lagi...untuk kepastian....
Awak cakap....'Betul la...kerja saya pun belum siap lagi ni....
Jomlah...saya hantar awak balik, boleh kita borak-borak nanti'....
Saya masih tak berpuas hati dengan jawapan awak....
Jadi sekali lagi saya bertanya....sempat ke kerja awak tu siap?
Awak jawab...'Ala...tak sempat sambung esok....
Saya pun kerja sampai pukul 6 jer. Awak dah bagitau adik awak ke belum?'....
Melihat kesungguhan awak...baru saya percaya....
Lantas saya call adik saya, bagitau dia tak payah ambik saya petang ni.

Pukul 6 lebih, saya turun ke bawah....
Saya tengok awak masih dengan kerja awak....
Selepas punch card, saya menunggu awak di luar....
Tit...tit...tit...1 mesej diterima...saya buka....'Tunggu kejap ye awak'....
Saya balas....'Ok'....
Sementara menunggu tu, saya masih berfikir....
Antara percaya dengan tidak....betul ke apa yang saya lalui sekarang ni?
Awak keluar selepas 10minit....
'Jom! Sorry ye wak, lambat sikit'....awak menegur ramah....
Saya kata...takpe, bukan lama sangat pun....
Saya tengok awak macam penat jer....
Awak kata hari ni awak busy sikit...ni pun pening....
Sebab PC kawan sekerja saya tu banyak sangat masalahnya....
Saya katakan pada awak....relaks....
Balik rumah nanti, awak mandi, solat, makan....lepas tu kalau boleh, tidur awal....
Awak pandang saya....senyum dan mengangguk....
Lepas hantar saya balik....saya mesej awak....
Ucap terima kasih....
Awak balas...'Sama-sama.TQ untuk awak juga coz sudi tumpang saya'....
Malam tu saya tak mesej awak....
Sebab saya tau awak penat...jadi saya tak nak ganggu.

1 comment:

  1. Hi...suka la baca ni. Tunggu part 3 pulak. Hehe :D

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Sepanjang Zaman